13 March 2015

#KebunPiyah : Kebun Kecil Aku, Jimat.

Hye

Sekarang aku dah ada 7jenis pokok yang boleh petik ja bebila nak masak.

Hobi baru,dulu dekat rumah lama aku cuma tanam 2jenis ja.. Pokok kari dengan pokok limau purut.

Pindah rumah,pokok limau purut tu habis mati dikerjakan oleh rama-rama punya ulat..euuuwwww.. Geli woooo..


Sekarang,aku tanam balik..hari -hari belek buang telur rama-rama yang ada dekat daun limau tu..



Adelia cukup suka la main air.. Padahal lepas hujan. Selamat pokok aku xmati.


Sekarang pokok yang ada pegaga,daun kunyit,pokok cili,kucai,pokok kari/karapole..serai.

Pokok bendi dengan bayam otw..baru semai anak benih..xtau la hidup ka dak..

 Kucai,pokok kucai ni aku ambil dari rumah MIL. Ambil sekali pasu hahahaha.. Balik tu trim potong semua .. Dalam 2-3hari dia tubuh panjang balik..

Tak sangka aku kucai ni senang hidup dan jaga. So far dah 3x trim dan masak.


Pokok kari yang 1st aku tanam yang dekat hujung tu,yang panjang n dogoi tu hehehe..yang sebelah dia yang renek tu aku baru beli dekat nursery. Sepokok Rm4.50.

Dogoi sebab aku kerap petik n guna.. Xdan nk lebat daun..huhuhu..


Pokok kunyit. Ni pun ambil dari MIL,masa bawa balik tu aku trim habis daun-daun dia sebab melecur habis..baru-baru ni aku letak baja,so ada la tumbuh daun baru..

Dah 2x potong ambil daun untuk masak. Semalam potong buat masak lemak,haritu potong buat sambal.

Ni pokok kedua ,sebelum ni dah mati. Baru beli ja sama hari dengan pokok kari baru tu.. Sepokok Rm4.50 juga.

Hari2 kena belek,sebab rama-rama suka bertelur. Pagi2 bangun,kutip satu-satu telur rama-rama..pecahkan dekat lantai.

Kalau biar,sat ja jadi ulat beluncas tu..

 Serai,sepokok Rm4. Xda pasu nak letak..potong dulu daun dia y semak tu..aku biar ja dulu..

Lepas ni jimat dah xpayah beli serai,selalu beli serai sampai kecut la dalam peti ais..

Rasa rugi duit gila.


Pokok cili ni ambil dari MIL juga,masa bawa balik habis luruh daun n kecut habis.

Aku potong mana yang kecut.. Dah banyak juga tumbuh pucuk muda..

Tapi masalah dia,belalang suka sungguh la mai makan..stress wei aku tengok..rasa mcm nak buang pokok pastu beli baru hahaha..


Daun pokok cili aku..hampir 80% kena macam ni..pucuk muda yang baru tumbuh pun kena  makan juga..

Malam-malam check,xnampak plak belalang..oi stress.

Google sana..google sini.. Akhirnya aku PM encik iskandar owner blog tanam sendiri.


 Daun pokok cili aku memang confirm la belalang makan.


.
Dasar noob sabun dengan detergent pun xtau beza..hahaha..masalah gak klu semua benda berbuih aku pggil sabun hehehehe


So aku nk try buat la macam encik iskandar cakap.

Kita tengok ok x ok..

Pokok pegaga dalam baldi hijau tu aku dah ubah ke belalang rumah,sebab redup sikit,harap hidup la. Sama mcm pokok bendi dengan bayam,harap hidup.

Pokok bendi tu aku google orang kata nak aktifkan biji benih dia kena rendam dalam air suam.

Aku pun rendam la..mai2 nak tengok..xdak!rupanya rendaman yang 1st tu eli p buang..

Kna rendam sekali lagi. Aku tanam dalam bekas botol mineral ja,aku potong atas tu..tebuk bawah botol bagi jdi lubang. Letak tanah organik yang dah siap baja.. Buat lubang gna jari..1lubang aku letak 2biji.

Berdebar wooo nk tunggu...harap hidup la. Amin.

Aku sebenarnya lebih suka beli pokok yang dah siap besar,aku cuma perlu jaga ja sebab aku xberapa konpiden nk tanam dari biji benih..



~~~~~~~~~~~~

Harap xmembazir dah lepas ni.. Kalau menjadi pokok bayam semua,aku nk try tanam pokok tomato,kobis,timun...

Aku selalu PM kak dila dekat facebook,sebab dia pun dok tanam macam2..apa-apa aku banyak tanya dia..

Majulah kebun kecik depan rumah untuk negara.


Bye.



For Events, Review/shoutouts, Advertorial & Advertising kindly contact me at safiyyahosman@gmail.com
Copyright to SafiyyahOsman
Designed by UMIESUEstudio 2016