3 December 2014

Nasi Lemak Kuning Dan Sambal Tumis Ikan Masin.

Hye,



ni cara buat nasi lemak kuning versi senang mudah dan pantas.
kalau nak tengok video boleh tengok dekat instagram aku atau guna hashtag
#safiyyahosmanmasak


ni bahan yang kena ada + serbuk kunyit.


cara dia,basuh bersih beras,biarkan air ada sikit dalam periuk pastu masuk ja semua bahan dalam pinggan ni .
terus letak atas api.

santan +air tu ampa sukat la bagi elok2 masak nasi.



~~~~~~~~~~~~~~~~

Nasi lemak kuning ni kalau dekat parit buntar,depa makan dgn sambal ikan bilis n telur mata goreng.
macam aku,aku makan dengan sambal ikan masin.


nasi lemak kuning
ayam goreng
sambal ikan masin
telur rebus
timun
kacang goreng.

Eli makan bertambah.hiks!
i like!!


~~~~~~~~~~~~~

sambal ikan masin pun senang ja nak buat.

bahan yang kena ada.


cara nak masak sambal ni..

minyak dalam 1senduk..
minyak panas,terus tumis bahan blend,buka api paling kecik..
terus masuk gula melaka,gula putih dgn garam dan juga asam keping.
tunggu gula garam larut dan bahan blend pecah minyak.
*selalu kacau k takut hangit,makesure api paling kecik*


dah pecah minyak dan gula garam pun dah larut,masuk ikan bilis tu..
ikan bilis tu aku blend kasar.
masak sampai ikan bilis mesra dengan kuah sambal tadi..
agak dah pekat sikit,masuk ikan masin yang dah siap digoreng.


siap!!!


xhabis kalu ,simpan untuk esok,perangat balik..
perhhh!lagi sedap woooo..



Aku memang sampai bila-bila kot akan masak sambal macam gini,sebab kalau aku tggu sambal tu masak dulu kendian baru buh gula garam,ssambal aku jadi pahit..

TAPI,
bila aku tumis n tunggu sambai pecah minyak sama2 dgn gula garam,sambai aku jadi sedap!xpahit..
makanya..sampai ke tua la aku masak sambal style gini.


Eli pun suka..



dekat 4tahun,baru sambai rasa macam sampai makcik2 ..
sukkkkkkkkkkkaaaaaa!!




Copyright to SafiyyahOsman
Designed by UMIESUEstudio 2016