13 December 2014

Nasi Beriani ,Ayam Masak Hitam Dan Acar Timun.

Hye,


Ini menu paling simple dan paling senang.


Aku dah ambil gambar ayam dengan acar timun tu dekat2,tapi apa kan daya,hf mcm xzxsdjdhusfhudghs...hilang habis gambar.huh!


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~




ni aku share resepi ayam masak hitam sekali dengan resepi acar timun.


bahan yang kena ada macam dalam gambar + kicap manis.
Bahan blend tu cabai kering,bwg putih,bawang merah.


Ayam tu goreng dulu..
aku goreng sampai masak n garing sikit.


Cara nak masak :

Tumis daun kari,bawang putih bawang merah n 4beradik tu .
agak dah kekuningan bawang,masuk bahan blend dengan rempah n gula melaka tu.
api kena buka paling slow.

tunggu sampai rempah n bahan blend pecah minyak dan agak garing sikit.
Masuk ayam dan masuk air dalam 1gelas gitu.
ikut la nak buat berkuah or nak kering.

dah mendidih n pekat elok,masuk ler ayam dengan kicap cair.
kacau sampai dah mesra.

kalau kurang rasa,masuk la garam gula. Macam aku dah xmasuk gula garam dah..
sebab dekat ayam dah letak garam..



siap!


~~~~~~~~~~~~~~~~~

Acar timun.


Timun *sagat*
carrot*sagat & potong memanjang nipis2*
bawang besar*sagat*
cili merah*sagat*
cuka
gula
garam

campur semua bahan dalam 1mangkuk.
letak garam gula n cuka.
gaul sampai mesra.

siap!




Copyright to SafiyyahOsman
Designed by UMIESUEstudio 2016