8 July 2014

Menu berbuka : Sambal tumis sotong dengan petai.

assalamualaikum..



 ni menu berbuka hari sabtu haritu.
buat sambal sotong ja..
sebab tapau bawa p rumah SIL.



edit.
MIL kata,nak sambal sedap kena lebihkan bawang merah dengan bawang besar dan minyak banyak untuk menumis.

resepi ?
senang ja.

cabai kering 10bji*
bawang merah 7ulas*
bawang besar 1ulas*
bawang putih 3ulas*
*blend
bawang besar (potong bulat)
air asam jawa
sotong
petai
gula
garam
minyak 1senduk


tumis bahan blend,pecah minyak masuk air asam jawa,bawang besar yang dah potong bulat.
masuk petai,masuk sotong. perasa dengan garam gula.
10min gitu tutup api. siap!



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


petai aku beli 3tangkai RM4,mahal.
kalau dekat kg dapat free ja,sebab dekat rumah tok ada pokok petai.
tapi sebab Eli teringin,beli juga.


so far,baru 2kali beli makanan bazaar.
mahal wei sini makanan.
dah tu,takut dah nak beli sebab macam-macam kes sangat.

sekarang,orang niaga makanan buat syarat ja..
aku baru sudh tengok video ikan keli berulat tu...
eeeeeee...agak-agak la nak juai pun..


kalau budak-budak yang makan..xka naya..
makanya,masak sendiri lebih rasa selamat.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


selamat berpuasa!

Copyright to SafiyyahOsman
Designed by UMIESUEstudio 2016