14 August 2013

Wajib mandi wiladah selepas melahirkan anak.

assalamualaikum..


Ramai yang tak tau pasal ni aku rasa... pada yang dah tau alhamdulillah,tak yah kondem yang xtau ok.


Ni aku nak share sedikit sebanyak,mana yang kurang uoll cari sendiri ye.

Aku pun baru tau ja ni... seriusshit tak tau pun kata kena mandi wiladah. Ikutkan kalau mazhab imam shafie kita wajib mandi wiladah selepas bersalin.


Mandi wiladah ni untuk yang bersalin normal ataupun czer. Dedua kena mandi wiladah.


Maksud mandi wiladah : mandi wajib untuk wanita selepas bersalin samada keluar darah atau tidak semasa melahirkan anak.


Ada yang kata ,selepas bersalin kita kena mandi 2kali mandi wajib.

1.mandi wiladah.
2.mandi wajib selepas kering darah nifas.


Tapi sebenarnya tak payah mandi 2kali. Just tunggu nifas kering terus mandi hadas besar.


Niat macam biasa : sahaja aku mandi hadas besar kerana allah taala.


Nampak tak?..
Harap boleh baca.


Kalau siapa yang tak datang darah nifas,wajib mandi wiladah,kalau datang nifas,kena tunggu kering pastu baru mandi wajib.

1kali sahaja mandi ye. Tak yah 2kali.


Siapa yang dulu dah mandi wajib selepas darah nifas kering,alhamdulillah. Tak payah dah risau pasal mandi wiladah.


P/s : pada yang nak share entry ni,share ja k..tak yah minta izin tapi harus kredit kepada aku.

P/s II : kalau ada salah ,sila beri teguran.tq.






8 comments:

Syazwani Mazlan said...

tq atas info.. terkejut mek.. igtkan mandi dua kali..

mOoN said...

tq for sharing.. :)

Mar Mansor said...

alhamdulillah..syukur kat johor ada sekolah agama...
ramai y alpa tentang agama skrg ni..

Chekgu Azrine said...

Ada dgr pasal ni sis..tp dia ckp mandi 2x..akk memula kompius jgk..bila baca entry sis ni baru faham..

YanaUjang said...

oo suspen je u, i ingt kena mandi 2 kali..haha hr tu mandi wajib sekali je pas kering nifas...tp idak pulak niat wiladah...acaner tu?? -.-

safiyyah osman said...

Semua negeri ada sekolah agama.. cuma ramai y tak terdedah dgn mandi wiladah ni.. sbb zaman sek ustazah dok tekan dkt haid n nifas ja.

Kita ni selagi hidup kna kejar n cari ilmu. Xterlambatun selagi blum mati..gittewwww hahaha

safiyyah osman said...

Ada bca tdi..dia ckp klu xtau xpa..mcm ustaz idrus ckp tu..bla kita dh mandi hadas besaq..maka dh terangkat skali dgn mandi wiladah.. :).

IbuNoey said...

tq atas info ni,kak..;)

Copyright to SafiyyahOsman
Designed by UMIESUEstudio 2016