20 April 2013

Istanbul trip : The Basilica Cistern.

assalamualaikum..





Tempat ni aku panggil museum madusa. Sebab ada kepala madusa. Tau x madusa tu sapa?.. sapa pernah tengok cerita omputih yang ada kala jengking besaq gabak  tu tau la madusa ni apa.. hahaha.. madusa ni mitos orang2 belah europe. madusa ni kalau dari cerita mitos, dia dulu gadis kampung yang cantik..rambut panjang n hitam..pastu di sumpah jdi madusa..wanita berambutkan ular. Madusa ni ada power..sapa tengok mata dia..orang tu akan bertukar jadi batu.. mitos pasal madusa ni ada macam2 versi..

Tempat ni bawah tanah... di bina time byzantine emperor jutinian.. dia dulu macam tempat takungan/tadahan air bawah tanah n sampai sekarang dalam tu ada air.. dulu air dalam tu yang disalurkan ke rumah2 area sultanahmet tu..n kita pun akan rasa air menitik2 dari atas..sebab dia bawah tanah kan..

Ada 55anak tangga b4 nak sampai dekat tempat ni.. scary juga..macam dalam filem aku rasa...pastu sambil dok tengok kawasan dalam tu sambil dok bayang..macamana kalau ada anakonda.. -.-"





Adelia masa masuk dalam ni diam ja..dia takut kot..tapi xnangis.dia jakun...tengok ja...

Panjang gak la kenq jalan..last sekali turun tangga untuk tengok kepala madusa...




Takut wei..gelap..jadi cerah sebab ada lampu warna oren tu ja..tiang dia besaq 4 5pemeluk..besaq..pastu ada la air yang bertakung2..ada ikan koi..besaq wei ikan2 dia...
dan banyak juga duit-duit syiling dalam ni..
aku xtau apa motif baling duit syiling ke ikan ni..



Tiang2 yang berdiri teguh tu macam2 bentuk..kalau baca sejarah dia..tiang tu bentuk macam2 sbb memang dibina macam tu..setiap style ada nama..
kira dekat sini macam -macam jenis tiang ada..
semua tiang ni besar-besar..



ni tempat untuk jalan..
kiri kanan depa palangkan..
sebab takut jatuh..





ni bila kita langut ke atas..
tinggi...
walaupun dah usia beratus tahun,tapi nampak kukuh..
besar tempat ni..
banyak lorong boleh masuk..
setiap lorong akan ada jalan mati..so kena patah balik..





kepala madusa..
besar oi..


ada 2kepala..
satu yang atas tu..
satu yang bawah  ni..


nak tunggu turn snap gambar jenuh gak..
sebab ramai gila orang..




Aku smp sekarang boleh bayang lagi.scaryyyy bla ingat2 balik tempat tu..


Oh nak masuk sini seorang kena 10tl lebih kurang RM17 seorang..adelia foc. Xboleh guna tiket vip museum tu...kena bayar asing..


Bye.



Copyright to SafiyyahOsman
Designed by UMIESUEstudio 2016