14 March 2013

resepi baby to toddler :: mashed potato with butter corn sauce

assalamualaikum..

wah gitu..title entry omputih terus hahahahahaa...belasah saja!resepi kali ni,boleh try untuk anak yang umur 7bulan keatas..sauce tue boleh ganti ikut kesesuaian anak la ye..ganti dengan kurma boleh..dengan buah epal merah boleh..terpulang..

nak buat mashed potato nie kena pandai cari ubi..mak aku ada ajar cara nak cari ubi yang betul untuk buat mashed potato nie..tapi dah lupa la..try google tengok..ubi russet sedap kalau buat apa ntah..lupa sungguh..

ni aku guna ubi russet..

bahan yang kena ada
jagung(aku ambik yang organic)
ubi kentang russet
brokoli(stim/rebus pastu cincang)
butter
isi ayam(stim/goreng/rebus lepastu cincang)


cara nak masak,mula jagung tue hiris ambil dia punya biji-biji tue..pastu stim..aku stim..nak rebus pun boleh..ikut suka..aku stim guna avent punya steamer n blender tue(sapa cakap avent tu boleh pakai sat ja?ternyata anda SALAH)

stim lebih kurang 30minit gitu..ikut tahap konpiden masing-masing k..aku rasa konpiden jagung tue masak elok dalam masa 30minit..so aku masak 30minit..kalau ada yang nak masak lagi lama..lagi bagus..tak ada masalah ..ikut gerak hati ok ^__^

jagung masak,terus potong butter letak dalam blender,terus kisar sampai lumat.ambik.biar sejuk sat.pastu ambik penapis nak tapis hampas jagung tue..ambil jus dia saja..hampas buang.

stim/rebus brokoli..rebus/stim juga ubi kentang..ubi kentang potong memangjang or bulat-bulat sesiap,so cepat masak.

dah masak ubi,lenyek sampai lumat la kan..pastu isi ayam tue,nak stim boleh nak goreng pun boleh..macam aku semua aku stim..pas masak aku cincang.sapa nak goreng,masukkan sikit pure olive oil,goreng..siap.


siap semua.

boleh la hias dalam pingan,brokoli tue cincang-cincang tabur atas mashed potato ittewww...tabus sekali isi ayam...


sos jagung tue,tuang atas ubi..sedapppppppppppp...haahha..

adelia licin makan..resepi ni nampak macam qenyah..tapi xda la qenyah mana pun sebenarnya...huhu

pulau-pulau cinta..
ahahhaaa
ni adelia xdapatkan habis semua pun..dapat makan bentuk love besaq tue dengan rabbit tue ja..
yang lain mak dia makan..
hehehe



weeeeeeeeeeee...
yang ni licin dia makan.
aku sesaja buat bentuk-bentuk ni..
semangat sikit nak suap anak..

yala aku mana mampu nak bagi adelia makan megi sedap..
hahahahahhaha
eh!


selamat mencuba! 
^_^




7 comments:

mama ila said...

mmg sedapppppp...boleh try nie..hehehe

e.t.t.y said...

sapo yg kasi anak makan megy tu???
wakakakakakkakaakk

Nory Zoulkefle said...

sedapp ni...

nory suka mashed potato...

promises_promises said...

Heyy jgn sesekali ajar anak mkn mee sedap sambil bertopless dik piyah ooi.eh?haha.

fiqkbe said...

amboi sedap nyer! ;D

Mimy Hamid said...

rasa dia manis manis lemak ke?? akan di cuba..tq dik

saraQesya said...

Bestnya..nnti baby bsar skit nk buat la..now baby sy bru masuk 4bln..hehe

Copyright to SafiyyahOsman
Designed by UMIESUEstudio 2016