Pesan AYAH.

Semalam aku on call dengan ayah dekat sejam la juga...lepas rindu..


Macam-macam kami sembang..aku macam biasa dok bercerita macam-macam la dekat ayah...


Sat nangis..sat gelak-gelak...rindu la dekat ayah...


Ayah pesan.." Jaga la cucu ayah elok2..ayah doa rumahtangga hg kekal sampai hg tua..hg kena banyak sabar..jadi bini memang kena sabaq banyak..."


Sedih plak.


Ayah kata.." Hg apa-apa jgn keras hati..sabaq banyak2...nak buat apa pun pikiaq cucu ayah..."


"Kawen ni bukan setakatmasalah kecik...nanti akan mai lagi masalah ombal badai...hg kena ingat...n kena sabaq banyak..dalam rumah tangga..sabaq xda had..."


Aku speechless..ayah xpernah penat pesan benda yang sama banyak kali...


Semua tau kan,ayah aku ni la bff aku..susah senang aku..dia la yang jadi pendengar..


Malam tadi memang banyak benda aku diskus dengan ayah..hati rasa tenang.rasa fresh...rasa lega...


Aku boleh cerita apa yang aku rasa...ayah xpernah potong cakap aku bila aku tengah cerita or luah apa2..dia dengar apa aku luah...pastu dia akan bagi pendapat..


Kalau aku buntu pasal hal apa2..dia akan cuba bagi jalan pada aku...


"Ayah,sabaq saya ada had...."

Ayah balas, "sabaq mana ada had..kalau ada had itu bukan sabaq...."


Now ayah tinggal berdua ja dengan mak sarimah...adik-adik semua duduk asrama...


kami pun masing-masing duduk jauh...


Along dekat damansara..
Adik tat dekat gombak..
Aku dekat sepang..
Kak pikah dekat terangganu...


Masing-masing merantau...syukur alhamdulillah..kami xmenyusahkan mak dengan ayah..


Walau mak dengan ayah bercerai..walau kami terpaksa but pilihan tiap kali nak raya...
Walau kami xpernah merasa nak beraya dengan ayah masa raya pertama...


Tapi kami bangga,kami xmenyusahkan mak ayah..xbuat mak ayah pening kepala dengan perangai kami..


Aku xpernah merasa makan semeja ada ayah..ada mak sekali...


Aku xberpeluang nak rasa semua tu..teringin...tapi siapa la kami nak lawan takdir...


Ini jalan hidup kami 4beradik...
Semoga restu mak dgn ayah xputus untuk kami...


Mungkin dulu aku sentiasa tertanya2..kenapa mak ayah bercerai....kenapa jadi macamni...


Now aku dah 100% redha...yang aku tau sekarang...nak cuba jadi anak yang baik..adik yang baik dan kakak yang baik..


Aku sayang mak ayah aku.sayang along..sayang pikah..sayang tat n adik2...


Adik tat pun dah dapat kerja..semoga dia berjaya dalam hidup..sebab dia orang yang paling terkesan sekali dgn penceraian mak ayah.mak ayah bercerai dia umur 2tahun...aku 4tahun...


Dah lama masa berlalu...ayah sentiasa pesan.."apa pun jadi dalam rumahtangga..jgn bercerai..cari jalan untuk solve masalah...kalau bercerai..kesian dekat cucu ayah..hg kena ingat bila bercerai..anak-anak yang teruk.."


Semoga kita semua dapat kejar bahagia kita.amin.



Safiyyah osman.