14 February 2012

Resepi : bubur kacang lemak berkrim.

Semalam ntah macamana tiba-tiba teringin nak makan bubur kacang sejuk-sejuk tu buh pulut.

Ayoooh!sedapnya..terus sms husband dengan mak.

Sms husband sebab nak ajak p kedai beli barang..saja sms siap2..nak jalan p kedai dah xlarat.

Lepas tu ajak husband p giant sekali sebab nak beli periuk kukus tue..tapi xda pun periuk kukus macam hat kg tue..dah la periuk ada sebijik ja dekat rumah. =.="

Pastu sms mak minta resepi.rupa-rupanya mudah gila nak buat bubur kacang nie..modai pun 4inggit ja..

Semalam beli kacang hijau semua rendam siap-siap.bangun pagi ni terus masak..heee

Semangat woooh!

Resepi : bubur kacang

Bahan :
Kacang hijau*rendam semalaman*
Sagu
Gula melaka/brown sugar
Garam
Santan
Susu pekat
Daun pandan*simpulkan*


Cara masak :

Rebus kacang hijau sekali dengan air rendaman tue..makesure cuci dulu kacang hijau baru rendam,air rendaman mesti tenggelamkan kacang hijau.

Rebus sampai kacang empuk.nak tau kacang empuk,ambik sikit rasa..kalau lembut tu kira dah empuk.masukkan sekali daun pandan.

Bila kacang empuk,masuk santan,sagu,gula melaka,susu pekat,garam dan kacau.api sederhana.

Kacau biar lama sikit,kalau tengok macam pekat sangat tambah air.

Kacau lama sebab nak elakkan dari bubur cepat basi.


Simple gila!


Makan dengan pulut pulak kan..adoi!sedapnya.

Tata.

No comments:

Copyright to SafiyyahOsman
Designed by UMIESUEstudio 2016