iklan berbayar. 50/month



resepi :: kerabu taugeh + perut lembu versi utara

assalamualaikum.. hye peeps.


ini menu time berbuka puasa dekat rumah ayah.mak sarimah yang buat.aku tengok dan salin resepi..boleh buat time dekat sepang nanti.senang ja pun.resepi nie ala -ala tok yang buat...sebab kerabu zaman sekarang kan dah kena sabotaj dengan kerabu ala -ala siam.


gambar xdak...sebab perut lapaq.tapi gambar google ada.

beginilah rupa kerabu mak sarimah buat tue,cuma xda la berair macam tue sangat..
sebab guna air asam jawa sikit ja..
n dah tak guna santan lain.


bahan -bahan

taugeh (ikut suka nak banyak mana) / (celur sekejap) -aku beli setengah kati-
segenggam kelapa parut kasar(ambil putih punya ja..jangan sampai yang hitam tue) **
6 biji cili /cabai kering (ikut suka nak pedas mana) **
1biji bawang besar**
udang kering **
belacan besar ibu jari dah ok **
air asam jawa 2 -3 sudu besar (baget sendiri ikut kuantiti taugeh)
kerisik dua sudu besar.
halia besar ibu jari @lebih (diricik halus)
3 - 4sudu besar kelapa parut (jangan blend)
cili padi 4biji (potong bulat -bulat)
garam
gula

cara -cara

1.taugeh yang di celur letak di tepi.toskan sehingga kering.
2.bahan yang bertanda ** di blend halus.tambah sedikit air.
3.bahan yang dah diblender,dicampur dengan taugeh,cili padi yang dah di potong,kelapa parut,air asam jawa,halia yang di ricik dan kerisik.gaul rata.
4.tambah garam,dan gula untuk perasa.

SIAP!!.



p/s :: ada setengah org,dia xblend dah kelapa parut...sebab dia guna santan.antara dua ja..kalau xguna santan,blend kepala parut tue sekali dgn cabai kering...separuh lagi gaul dengan taugeh.